چرا باید زباله ها را تفکیک کنیم؟

زباله ها یا مواد زاید به هر چیزی گفته می شود که توسط فعالیت های  انسان یا حیوان تولید شده و اکنون  دیگر به کارمان نمی آید و برای راحتی خودمان همه ی آن ها در سطل آشغال قرار گرفته می شوند . غافل  از این که برخی از این مواد که به آن ها زباله می گوییم مانند ظرف ها و کیسه های پلاستیکی در صورتی که درسطل آشغال قرار گرفته شوند زیان های بسیار زیاد و غیر قابل جبرانی را به محیط زیست و همچنین اقتصاد جامعه وارد می کنند و اگر آن ها را تفکیک نماییم با بازیافت دوباره ی آن ها کمک شایانی به محیط زیست خواهیم نمود.

تفکیک زباله ها و جداسازی آن ها فرآیندی می باشند که در آن زباله ها به عناصر مختلف تفکیک می شوند . جدا سازی یا تفکیک زباله ها ممکن است به صورت دستی در منازل و یا به صورت طرح های جمع آوری از کنار خیابان ها انجام شود و یا همچنین ممکن است این عمل به صورت اتوماتیک در تاسیسات بازگردانی مواد یا تاسیسات بیولوژیکی و یا در مراکز بازیافت زباله های خانگی انجام گیرد .

تفکیک زباله ها از جمله ی مواردی می باشد که در جامعه ی امروزه با علم و صنعت پیشرفته بسیار اهمیت دارد و در همه ی دنیا از این واقعیت مهم پیروی می کنند . بنابرین باید فرهنگ سازی در این زمینه تا اندازه ای انجام شود که همه ی مردم به آن عمل کنند . همه ی بشر بر این موضوع آگاهند که با تفکیک زباله ها هر روزه به مقدار بسیار زیادی در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی صورت می گیرد به این معنی که برای تولید محصولات نو به جای این که از مواد خام استفاده شود ، مواد بازیافتی به کار گرفته شوند . تفکیک زباله ها فرایندی ساده می باشد که باید از مبدا یا همان خانه ها آغاز شود .

تفکیک زباله ابتدا بیشترین تاثیر را بر روی خود افراد می گذارد و در سلامت جامعه و همچنین صرفه جویی انرژی برای فرزندانمان و جلو گیری از آلودگی محیط زیست نقش مهمی دارد . برای تفکیک زباله باید عناصر مختلف تشکیل دهنده ی زباله ها شناخته شود و طبق راهنمای موجود از هم تفکیک گردند.

هدف از تفکیک زباله چیست ؟

پسماند ها و زباله های تولید شده در مناطق صنعتی ، شرکت ها و همچنین مناطق شهری باعث می شود تا زیان های بهداشتی و اقتصادی زیادی برای جامعه به وجود آید . عمل تفکیک زباله ،جدا نمودن زباله های تر و خشک و پلاستیکی و شیشه ای و … از هم می باشد که به عملیات بازیافت کمک می نماید و باعث کاهش هزینه ها و زیان های مرحله بازیافت می شود . در نتیجه اگر زباله ها قبل از اینکه روی هم انباشته شوند ازهم تفکیک شوند و جدا سازی درست انجام گیرد عملیات بازیافت موفقیت آمیز تر خواهد بود.

اهمیت تفکیک زباله ها

زباله های تفکیک شده با بازیافت دوباره باعث صرفه جویی درمنابع طبیعی می شوند زیرا به جای این که از مواد خام برای تولید محصول استفاده شود از مواد بازیافتی استفاده می شود .

تفکیک زباله ها همچنین باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود هر چند که برای بازیافت محصولات نیز نیاز به مصرف انرژی هست ولی مقدار مصرف آن در مقایسه با تولید دوباره ی محصولات بسیار کمتر می باشد .

از دیگر فواید تفکیک زباله ها و انجام بازیافت می توان اشغال فضای کمتر برای دفن زباله ها اشاره نمود . همانطور که آگاهیم زباله های تولید شده به دست بشر در زیر خاک دفن می شوند، در صورتی که اگر  زباله ها درست تفکیک شوند این فضا از دل زمین کمتر اشغال می شود .

بازیافت چیست ؟

بازیافت به فرایندی گفته می شود که در آن مواد و یا محصولاتی که قبلا استفاده شده اند برای تولید و یا ساخت مجدد همان کالا یا کالا های قابل استفاده دیگر به کار برده می شوند . برای مثال می توان کاغذ را نام برد که از کاغذ های باطله می توان کاغذ تازه تولید نمود . مواد بسیار زیادی قابل بازیافت می باشند که از جمله ی آن ها می توان آهن آلات ، پلاستیک  ، شیشه ، کاغذ ، مقوا ، برخی از مواد شیمیایی و زباله های تر که به کود کمپوست تبدیل می شوند را نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.