اورژانس اجتماعی چه خدماتی به مردم ارائه می‌دهد؟

اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مداخله در مسائل اجتماعی با هدف پیشگیری از آسیب‌هاست که چند سالی است در سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری لطیفی، اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌هایی است که برای حل مشکلات مردم توسط دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی در حال اجراست. این برنامه تلفیقی از مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی (‌مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن 123، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی است که در مرحله اول باهدف توانمندسازی اجتماع‌محور در سکونت‌گاه‌های غیررسمی تدوین‌شده است.

در این برنامه ویژگی‌های مهم تخصصی بودن، به‌موقع بودن و در دسترس بودن مدنظر قرارگرفته تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی کشور محدود به زمان و مکان نشود و رویکرد فعال و جامعه‌محور جایگزین رویکرد غیرفعال در برنامه‌های عملیاتی شود. همچنین این برنامه استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی، کاهش دیوانسالاری، تجمیع خدمات، فراگیری و هماهنگی بین واحدها را در پی دارد.

این برنامه تلاش می‌کند تا مداخلات روانی و اجتماعی را قبل از مداخلات قضایی و انتظامی وارد کار کند؛ شناسایی آسیب‌های اجتماعی در حال شیوع به‌صورت کشوری و منطقه‌ای نیز از طریق این برنامه صورت می‌گیرد تا از این طریق در پیشگیری از آسیب‌های جدید در آینده جلوگیری شود.

اصول اورژانس اجتماعی شامل مواردی ازجمله کمک به حذف آسیب‌های اجتماعی، ارائه خدمات با سه ویژگی به‌موقع بودن، در دسترس بودن و تخصصی بودن، همکاری درون و برون‌سازمانی، انجام کار تیمی، رویکرد علمی در مداخلات، مسئله‌یابی به‌موقع، توانمندسازی اجتماعی محور، جامعیت اقدامات و فراهم کردن زمینه مشارکت برای مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد است.

کنترل  و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، جایگزینی مداخلات روانی و اجتماعی به‌جای مداخلات انتظامی و قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، ارتقای توانمندی افراد در معرض آسیب نیز اهداف این طرح عنوان‌شده است.

گروه‌های هدف این برنامه نیز زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابان، همسران و کودکان آزاردیده، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی هستند که به هر دلیل در شرایط بحرانی قرارگرفته‌اند. خدمات تخصصی این برنامه نیز خدمات مددکاری، روانشناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی، آموزشی است.

اما برای اجرای هر چه‌بهتر این برنامه به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی به ‌آحاد جامعه، ایجاد هماهنگی با سازمان‌های مرتبط، نظارت مستمر بر فعالیت‌های برنامه، آسیب‌شناسی و انعکاس به ستاد مرکزی سازمان بهزیستی، تهیه بانک اطلاعات مراکز و مؤسسات در شهرستان‌ها، ارائه گزارش از عملکرد برنامه به مسئولان و نظارت و ارزیابی مستمر ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.