وقتی زباله‌ها داستان پُر غصه رفتگران می‌شود

چه خوب می‌شد اگر فرهنگ نریختن زباله در محیط زندگی، آرام‌آرام یک سنت و عادت زیبا شود؛ عادتی که از محرم آغاز می‌شود و در سایر مراسم‌های دینی و ملی نمود دوباره می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری لطیفی، با فرارسیدن موسم عزاداری محرم، بار دیگر کوچه و خیابان‌های شهرهایمان مشکی پوش شده و هیئت‌های عزاداری، میزبان خیل عاشقان اهل‌بیت نبوت و سوگواران شهدای کربلا هستند؛ خیزشی عظیم و فراگیر که متأسفانه همراه با آن، برخی خصیصه‌های ناخوبمان نیز مجال بروز و ظهور می‌یابند و وسیع‌تر از همیشه، خودنمایی می‌کنند. مثل ریختن زباله‌های نذری در کف خیابان که مختص به محرم نیست اما در این ماه بیشتر نمود پیدا می‌کند.

چند سالی است که ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی به دلیل افزایش تولید، حمل‌ونقل آسان و دسترسی سریع، جایگزین ظروف سنتی شده که این حجم در ایام خاص مانند ماه محرم و صفر با توزیع غذاهای نذری افزایش می‌یابد که علاوه بر نازیبا کردن چهره شهر، مشکلات محیط زیستی زیادی به همراه دارد.

صحنه‌هایی که معنای دیگر آن افزودن زحمت رفتگران و مأموران جمع‌آوری و دفع زباله است و گاه زدودن آن از چهره شهر از اواخر شب تا اوایل صبح داستان و زحمت پُر غصه مأموران و رفتگران شهرداری می‌شود.

این در حالی است که ظاهراً خیلی‌هایمان از این موضوع بی‌خبریم که اگر این‌گونه نبود، یا تلاش می‌کردیم عزاداران را نسبت به این موضوع آگاه کرده و زمینه‌ساز کاهش تولید و رهاسازی زباله شویم، یا دست‌کم می‌کوشیدیم جمع‌آوری زباله را هم به فهرست خدمت‌رسانی به عزاداران در این روزها بیفزاییم تا در سایه آن، باری از دوش رفتگران برداریم.

اکنون‌که محرم بستری برای هم‌آوایی مسلمانان است و در قالب آن بسیاری از سنت‌های حسنه چون نذری دادن و اطعام رهگذران در دستور کار شهروندان است، چه خوب می‌شد اگر فرهنگ نریختن زباله در محیط زندگی نیز مورد تأکید قرار گیرد و آرام‌آرام یک سنت و عادت زیبای دیگر را به سنت‌های خوبمان اضافه کند؛ عادتی که از محرم آغاز می‌شود و در سایر مراسم‌های دینی و ملی نمود دوباره خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.