پدافند غیرعامل در مدیریت شهری

پدافند غيرعامل مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای است که موجب کاهش آسیب‌پذیری نيروی انسانی، ساختمان‌ها و تأسیسات شهری و تجهيزات و شریان‌های شهری و منطقه‌ای در مقابل عمليات خصمانه و مخرب دشمن می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری لطیفی، پدافند غيرعامل از مهم‌ترین رويکردها و راهبردها در حوزه مديريت بحران شهری می‌باشد، ايمنی و امنيت از ديرباز تاکنون در برنامه‌ریزی و مديريت سکونتگاه‌های شهری موردتوجه بوده است. با نگاهی به ساختار و فضای سياسي موجود و پارادایم‌های نظامی در فضاهای شهری لازم به نظر می‌رسد تا در بستر نگاهی جامع، اقدامات سيستم دفاع غيرعامل موردتوجه قرار گيرد تا افزايش توان و اقتدار نظام و کاهش آسیب‌پذیری‌های کالبدی و انسانی از تجاوزات احتمالی، امکان وقوع يابد.

در اين ميان، پدافند غيرعامل را نيز مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای می‌دانند که موجب کاهش آسیب‌پذیری نيروی انسانی، ساختمان‌ها و تأسیسات شهری و تجهيزات و شریان‌های شهری و منطقه‌ای در مقابل عمليات خصمانه و مخرب دشمن می‌گردد.

در اين راستا، بررسی پدافند غيرعامل و تحقق يکپارچگی، شناسايی عوامل مؤثر بر يکپارچگی و تفرق در مديريت شهری و پدافند غيرعامل ضروری است. مديران شهری در بحث پدافند غيرعامل بايستی به‌گونه‌ای تلاش نمايند تا آمادگی لازم در جهت کاهش خسارات جانی و مالی به مقابله سريع و بهبود اوضاع تا سطح وضعيت عادی در سطح شهر در هنگام اضطرار فراهم آيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.