چگونه با یک فرد معلول رفتار کنیم؟

برخورد صحیح با معلولین چگونه باید باشد؟ همه ما در زندگی خود تجربه این را داشته‌ایم که فرد نابینایی را از خیابان عبور دهیم و یا به فردی که روی ویلچر نشسته برای حرکت سریع‌تر کمک کنیم.

در فرهنگ ما کمک به هم نوع و مخصوصا کسانی که دارای معلولیت هستند رفتاری با ارزش تلقی می‌شود و همه در صورتی که بتوانند به این افراد کمک کنند از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. با این حال نوع رفتار ما و برخوردی که با افراد معلول داریم از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه این افراد روحیه متفاوت‌تری داشته و حساس‌تر هستند. از آنجایی که خانواده‌ها ممکن است فرد معلولی در زندگی خود داشته باشند و یا فردی قصد ازدواج با شخص معلول را داشته باشد، در ادامه به بررسی برخورد صحیح با معلولین خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

برخورد صحیح با معلولین

به طور کلی برای برخورد صحیح با معلولین باید نکاتی را رعایت کرد. به خاطر وجود محدودیت‌های موجود در افراد معلول، برخورد با آن‌ها باید محتاطانه‌تر بوده و تلاش کرد تا با رعایت برخی نکات، رابطه موثرتری با فرد معلول برقرار نمایید.

پرسیدن سوال به موقع و به جا از معلول

تا جایی که امکان دارد از معلولین سوال بی‌موقع و بدون مقدمه نپرسید. اما اگر ضرورتی در این امر مشاهده کردید حتما سوالتان را با احتیاط بیشتری مطرح کنید تا هیچ گونه سوء تفاهمی ایجاد نشود.

پیشنهاد کمک و همراهی با افراد معلول مانند دو لبه تیغ عمل می کند

افراد معلول معمولا به شیوه زندگی با شرایط خاص عادت دارند. ممکن است هیچ وقت از شما درخواست همراهی و کمک نکنند. اما شما می‌توانید پیشنهاد همراهی و کمک به آن‌ها را با صبر و ملاطفت بیشتری مطرح کنید تا موافقت آن‌ها را جلب کنید.

برای برخورد صحیح با معلولین متناسب با رده سنی آنها رفتار کنید

معلولین تنها از نظر برخی کارکردها دارای محدودیت‌هایی هستند. اینکه با آن‌ها مانند یک کودک رفتار کنید، ممکن است در آن‌ها احساس ناراحتی و ناکارآمدی ایجاد کند. بهتر است همواره با معلولین متناسب با سنشان برخورد کنید.

استفاده از الفاظ مناسب و محترمانه برای برخورد صحیح با معلولین

از به کار بردن الفاظی که دارای بار معنایی منفی هستند، پرهیز کنید. معلولین به محدودیتی که دارند، کاملا آگاه هستند. برچسب زدن و دادن القابی بر حسب ناتوانی‌شان، احساس بی‌کفایتی و ناتوانی را در معلولین دو چندان می‌کند. به طور کلی داشتن یک رابطه صمیمی و به دور از دورویی می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس معلولین تاثیر گذار باشد.

برای برخورد صحیح با معلولین خوب گوش دهید و واضح صحبت کنید

برای برقراری ارتباط با فرد معلول و مخصوصا کسانی که دارای ناتوانی رشدی هستند باید سعی کنید واضح صحبت کنید و متناسب با سن فرد نیز از کلمات قابل فهم و به دور از ابهام استفاده نمایید. در کنار این موضوع باید گوش شنوا داشته باشید و با حوصله به صحبت‌های این افراد گوش دهید. افرادی که دچار اختلالات گفتاری هستند برای صحبت کردن نیاز به صبر شنونده دارند. به همین دلیل اهمیت دارد که در موقعیت‌های مختلف و با افراد با معلولیت‌های متفاوت بتوانید ارتباط مناسب برقرار کنید.

نکات پایانی

مهم‌ترین نکته این است که اگر فرد معلول نقص عضوی دارد به آن قسمت از اندام او توجه نکنید و از آن جایی که نگاه ترحم آمیز شما فشار روانی زیادی برای معلولین به وجود خواهد آورد پس به نوع نگاهی که می‌کنید توجه داشته باشید. این افراد معمولا توانایی‌های خاص خود را نیز دارند پس آن‌ها را دست کم نگیرید و با نگاه بالا به پایین به اینجور افراد نگاه نکنید و در صورتی که قضاوت اشتباهی انجام دادید با شهامت از آنان عذر خواهی کنید. در صورتی که در خانواده خود فرد معلولی دارید و نمی‌توانید با او ارتباط برقرار کرده و یا به نحو صحیح از او مراقبت کنید بهتر است تا موضوع را با یک روانشناس در میان گذاشته تا بتوانید راهکارها و پیشنهادات لازم را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.